E-maily pro každý e-shop

Komunikace je klíčem k úspěchu

Jedním z klíčových aspektů ve vašem podnikání by mělo být, jakým způsobem umíte tvořit a sestavovat emaily. Jedná se totiž o jeden z nejdůležitějších marketingových kanálů, přes který komunikujete s vašimi zákazníky a řeč, kterou k nim promlouváte je naprosto jedinečná. Charakterizuje nejen vaši firemní ideologii, ale také odráží způsob, jakým chcete váš vztah se zákazníkem budovat a jak moc si ho vážíte. V následujícím článku vám ukážeme, jak sestavit marketingovou strategii krok za krokem a jaké prvky a triky je dobré využívat, pokud chcete být co nejúspěšnější v dosahování vašich marketingových výsledků.

 

Krok za krokem

Řekněme si to ale na rovinu – více prodejních materiálů vám více prodejů nepřinese. I když to tak na první pohled možná nevypadá, i zde převažuje kvalita nad kvantitou. V emailech v oblasti e-commerce je proto důležité, aby obsahovaly nejen vaši firemní ideologii a jedinečnost, ale také aby byly funkční, správně načasované a vhodně zacílené. Emaily by měly být také dostatečně kreativní, díky tomu pak zákazníky zaujmete, potěšíte, případně i pobavíte. Takovými emaily se čtenáři zaryjete do paměti a pak už stačí jen ve vhodnou chvíli odeslat pobídku k nákupu.

Ne všichni zákazníci jsou ale na vašem e-shopu poprvé. Někteří nakupují pravidelně, jiní rádi využívají slevových akcí, další slyší na věrnostní nabídky a někdo se k zopakování nákupu ještě neodhodlal. Zákazníky je proto důležité segmentovat, abyste u každého jednoho z nich zvýšili pravděpodobnost provedení nákupu. K tomu vám skvěle poslouží nástroje marketingové automatizace, které jsme detailně rozebrali v minulém článku.

Pokud máte zákazníky vhodně rozdělené do skupin, je potřeba každé kategorii vytvořit správný obsahScénář, kdy zákazníkům, kteří u vás ještě nikdy neprovedli nákup a vy jim zašlete věrnostní slevu, by nebyl úplně ideální. Proto jsme pro vás připravili návod, který vám ukáže, jaké a v jakých situacích je dobré emaily posílat. Protože správný obsah, správné osobě, ve správný čas a přes správný komunikační kanál je klíčem k úspěchu. 

 
 

1. krok: Welcome e-mail

V momentě, kdy se uživatel přihlásí k odběru a stane se zákazníkem vašeho e-shopu, je čas na uvítání a poděkování za zájem. V tomto e-mailu byste se měli také představit, říct zákazníkovi něco o vaší značce, ukázat mu, na co se může těšit a proč tohoto odběru nebude litovat. E-mail by měl působit přátelsky a neformálně. Skvěle poslouží například využití personalizovaného oslovení. Vyhnout byste se měli především zdlouhavým a nudným textům. Dalším důvodem, proč byste si na tomto e-mailu měli dát hodně záležet je, že welcome e-maily mají až o 86 % vyšší míru otevření než ostatní e-maily a generují průměrně až o 320 % vyšší tržby než jiné propagační e-maily. Nezapomeňte také zvolit vhodné obrázky či jiná média a přidat CTA (Call To Action) tlačítka odkazující na váš web.

2. krok: Aktivační e-maily

Dejte zákazníkům důvod, proč by měli nakoupit – použijte slevy. Zákazník už má o vaší značce povědomí, ví co očekávat, ale nemá zážitek a zkušenost z nákupu. Skvěle poslouží například uvítací sleva na první nákup. Nemusí být vysoká, postačí taková, která zákazníka zaktivuje. Sleva může být na konkrétní kategorii produktů, případně na celý sortiment. Nezapoměňte, že tento jedinec je na vašem webu pravděpodobně poprvé a proto chcete, aby si produktů prohlédl co nejvíce.

Dalším typem aktivačního e-mailu může být také věrnostní sleva, poskytovaná VIP zákazníkům, kteří u vás provádí nákup pravidelně. Sleva může být dle jejich vlastního výběru, případně si můžete pohrát s automatizacemi a určit tak, který produkt nakupují nejčastěji a ten jim pak nabídnout jako dárek, případně na něj aplikovat slevu.

Obsahově by tyto e-maily měli být stručné a jasně předávat myšlenku sdělení. Důležitou částí jsou CTA tlačítka, která musí být nejen dobře viditelná, ale především funkční a dobře propojená s vašim e-shopem. Důležité je zaměřit se také na nadpis, který by neměl být dělší než 6 slov a měl by přímo vybízet k akci.

 

3. krok: Up-sell a cross-sell e-maily

 

  • Cross-selling: jinými slovy také křížový prodej, je metoda, kdy nabídnete zákazníkovi produkty, které souvisí s těmi, co již dříve objednali, tzn. doplňkové a související produkty či služby.

 

  • Up-selling: Upgrade objednávky, vyzvěte zákazníka ke koupi dražšíhbo produktu ve snaze zvýšit průměrnou cenu objednávky

Up-sell a cross-sell e-maily jsou v praxi stále častěji využívány. Abychom mohli ale tyto pojmy přivést k životu, je dobré sbírat potřebná data a umět se v nich orientovat. Kromě frekvence nákupu sledujte také, co konkrétně zákazník pořizuje, v jaké cenové úrovni se pohybuje a do jaké míry využívá i doplňkových služeb. Pokud pro vás cross-selling není možnou variantou, existuje i hrada v podobě odstupňování ceny (multi-level-pricing). Jde o metodu, pomocí které se prodávající snaží odčerpat veškerý přebytek spotřebitele. V praxi se využívá nejčastějí v textilním odvětví.

 



4. krok: Opuštěný košík

 

Opuštěný košík je jedna z nejefektivnějších a nejoblíbenějších metod, které způsobí zákazníkovu aktivaci. V praxi jde o to, že pomocí e-mailu zákazníkovi připomenete, že má ve svém nákupním košíku položku u které nedokončil nákupní proces a objednávku tedy neprovedl. E-mail by měl být pouze informativní a co nejvéce stručný. Není dobré přidávat další promo nabídky, jelikož by se informace o opuštěném košíku mohla mezi ostatními ztratit, případně by ji mohla přebít jiná výhodná nabídka. Vhodné je do e-mailu umístit pouze jedno CTA tlačítko, které zákazníka přesměruje přímo do jeho nedokončené objednávky. E-mail by tedy neměl být nějak dlouhý, bohatě si vystačíte s 1-2 větami a obrázkem v hlavičce e-mailu.

Skvělým nástrojem, který umožní včasné rozesílání těchto e-mailů jsou marketingové automatizace. Pokud jste jejich implementaci ještě neuskutečnili a potřebujete poradit, neváhejte se nám ozvat, rádi s vámi vaše možnosti zkonzultujeme.



5. krok: Newsletter

 

Newsletter je pravděpodobně nejrozšířenějším typem e-mailů. Jedná se o pravidelné příspěvky, které reportují vaše novinky co se ve firmě udály, informují zákazníky o nejrůznějších zajímavostech z vašeho odvětví, případně poskytují zákazníkům vhodné čtení ke kávě a odpočinku. Každý newsletter je velmi specifický a ve veliké míře se zde odráží smýšlení a směřování vaší firmy. U těchto e-mailů se nebojte být kreativní a popustit uzdu fantazii. Obsah tedy velmi záleží na tom v jakém odvětví se pohybujete a jakým způsobem chcete firmu prezentovat. Proto pro vás nemáme jednu účinnou formu, kterou lze implementovat na všechny druhy společností.

I tak vám ale přinášíme typy na několik prvků, které by bylo dobré do vašeho newsletteru zařadit. Určitě se vyplatí testovat předměty e-mailu a zkoušet, jaké fungují nejlépe. V marketingovém nástroji Active Campaign je například možné nastavit automatické vyhodnocení nejlepšího předmětu. V předmětu se pokud možno vyhněte otazníkům a vykřičníkům v přehnané míře, eliminujte také kapitálky a rozhodně nepoužívejte nespisovná slova nebo dokonce vulgarismy. Dalším osvědčeným typem je důkladné čištění databáze a následná segmentace. Kontakty si rozdělte na několik skupin a snažte se zákazníkům posílat pouze informace, o které opravdu stojí. Hlídejte si tedy, aby pro ostatní nebyly vaše e-maily otravné. Posledním typem je udržení si jednotného stylu, skvěle poslouží například šablony, které si jednou připravíte a v příští rozesílce už jen zkopírujete.

 
 

Shrnutí

  • Způsob, jakým komunikujete s vašimi zákazníky vylaďte tak, aby byl konzistentní a jedinečný pro vaši firmu
  • Na welcome kampaních si dejte zvlášť záležet – tyto e-maily mají dle statistik o 86 % vyšší míru otevření
  • Vhodným způsobem jak zákazníky zaktivovat jsou slevy. Ať už se jedná o věrnostní, k prvnímu nákupu nebo sezónní, nebojte se je využít
  • Sbírejte potřebná data a zařaďte do svých kampaní i up-sell a cross-sell e-maily
  • Kampaň “Opuštěný košík” je ideální volbou, pokud chcete zákazníka přivést zpět k jeho nedokončenému nákupu
  • U newsletteru využívejte možnost testování předmětů, vyhněte se především kapitálkám, přebytečným znakům a nespisovným výrazům

Kontakt

Kontakt

napište nám zprávu